Vaak wordt gevraagd wat mijn specialisme is. Specialisme is altijd gerelateerd aan onderwerpen. Gespecialiseerd in food fotografie, gespecialiseerd in industriële fotografie, mode, interieur, architectuur, portretfotografie enzovoorts.
Ik kan me daar niet in vinden. Mijn specialisme staat los van het onderwerp, maar staat in het teken waar fotografie voor bedoeld is: communicatie! Ieder beeld dat ik maak wordt beoordeeld of het voorziet in de gewenste communicatie. Dat is het enige wat belangrijk is. Natuurlijk kent specialisatie op onderwerp hun eigen expertise. Hoe ga je met mensen om, hoe laat je eten zo goed mogelijk ‘smaken’, hoe maak je mode met interessante platen? Daar zet ik zowel mijn jarenlange ervaring in, en niet minder belangrijk, maak ik gebruik van de kruisbestuiving tussen de verschillende disciplines. Door ideeën die ik opdoe tijdens mode fotografie toe passen op productfotografie en vice versa, interieur fotografie en portretten, architectuur en industrie? Het kan allemaal voorkomen.
Het creëren van oplossingen voor communicatieproblemen, daar vindt u mijn specialisme. Out of the box denken én handelen met aandacht voor het behoud van de identiteit van de onderneming of instelling. Want zoals gezegd is communicatie de basis waar ik van uit ga in mijn werk.
Zoals al gezegd staat de communicatie van de beelden voorop. Daarom werk ik altijd met pre-visualisatie. Dat betekent dat ik de foto al heb ‘gemaakt’ voordat ik ook maar een camera heb aangeraakt. Met dat doel voor ogen, het eindresultaat, hoeven alleen nog alle beeldelementen te worden verzameld, en bij mensen, geïnstrueerd te worden door mij en het werk is voltooid. Een must bij deze zogenaamde geënsceneerde fotografie, is dat het absoluut niet geënsceneerd mag overkomen.
Mijn fotografie kent geen toevalstreffers, maar komt tot stand door het consciëntieus doorvoeren van het concept van het beeld, zodat de gewenste communicatie wordt gegarandeerd.
Peter Tahl.
Ik kan me daar niet in vinden. Mijn specialisme staat los van het onderwerp, maar staat in het teken waar fotografie voor bedoeld is: communicatie! Ieder beeld dat ik maak wordt beoordeeld of het voorziet in de gewenste communicatie. Dat is het enige wat belangrijk is. Natuurlijk kent specialisatie op onderwerp hun eigen expertise. Hoe ga je met mensen om, hoe laat je eten zo goed mogelijk ‘smaken’, hoe maak je mode met interessante platen? Daar zet ik zowel mijn jarenlange ervaring in, en niet minder belangrijk, maak ik gebruik van de kruisbestuiving tussen de verschillende disciplines. Door ideeën die ik opdoe tijdens mode fotografie toe passen op productfotografie en vice versa, interieur fotografie en portretten, architectuur en industrie? Het kan allemaal voorkomen.
Het creëren van oplossingen voor communicatieproblemen, daar vindt u mijn specialisme. Out of the box denken én handelen met aandacht voor het behoud van de identiteit van de onderneming of instelling. Want zoals gezegd is communicatie de basis waar ik van uit ga in mijn werk.
Zoals al gezegd staat de communicatie van de beelden voorop. Daarom werk ik altijd met pre-visualisatie. Dat betekent dat ik de foto al heb ‘gemaakt’ voordat ik ook maar een camera heb aangeraakt. Met dat doel voor ogen, het eindresultaat, hoeven alleen nog alle beeldelementen te worden verzameld, en bij mensen, geïnstrueerd te worden door mij en het werk is voltooid. Een must bij deze zogenaamde geënsceneerde fotografie, is dat het absoluut niet geënsceneerd mag overkomen.
Mijn fotografie kent geen toevalstreffers, maar komt tot stand door het consciëntieus doorvoeren van het concept van het beeld, zodat de gewenste communicatie wordt gegarandeerd.
Peter Tahl.